Hoe kom ik voorbij het stuk bij de circustent?
Hint 1: Misschien ben je te aardig.
Hint 2: Weet je zeker dat je alles hebt geprobeerd?
Zit je nog steeds vast? Stuur me een bericht via de contactpagina.
Zijn dit soort interactieve verhalen nieuw?
Interactieve fictie is zo oud als de personal computer. Het literaire veld is echter vrij traag in het overnemen van nieuwe vormen en nieuwe media en heeft ook hier een inhaalslag te maken. Dit verhaal is een eerste stap om interactieve fictie meer in de openbaarheid te brengen. Uit de subcultuur, naar de literatuur.
Is het een game of een verhaal?
Een mengvorm. Het heeft het speelse en de interactiviteit van een game, maar is toch in eerste instantie een novelle die gelezen kan worden.
Is het een game over games of een verhaal over verhalen?
Allebei. Het levert commentaar op allebei.
Je krijgt als lezer/speler dezelfde soort rol toebedeeld als de speler van een game. Je speelt iemand, maar je bént diegene niet. Ga je je schuldig voelen over je manipulatie? Wat doe jij en wat doet het personage? Ook thematisch gaat het over games.
Verder is het ook een poging om de literatuur die soms wat vastgeroest kan zijn open te breken en speelser te maken. Door de interactie en de directe controle over de hoofdpersoon ontstaat een nieuwe laag die een klassieke roman niet heeft.
Waarom moet ik zoveel keuzes maken?
Allereerst omdat het prettiger leest. Door kleine blokjes tekst die passief gelezen moeten worden met daarna een actieve keuze kun je makkelijker door het verhaal gaan. Mensen lezen dit verhaal dan ook een stuk sneller dan een vergelijkbare tekst die niet in stukken is gehakt.
Maar de grootste reden voor het aantal keuzes is dat zo voor de lezer/speler nooit duidelijk is welke keuze belangrijk is. Anders dan in de meeste interactieve verhalen is onduidelijk of een keuze alleen op korte termijn gevolgen heeft of ook op de lange termijn. Deze onduidelijkheid en ook omdat je niet terug kan (tenzij je het hele verhaal opnieuw speelt) legt een bepaalde spanning op de keuzes die er anders niet zou zijn. Sommige van de belangrijkste keuzes in het verhaal lijken op het moment dat je ze maakt misschien triviaal.
Is het echt interactief of is het een illusie?
Deels is elke interactiviteit een illusie. Er zijn bepaalde grenzen die door de maker zijn opgelegd waar je als gebruiker binnen moet blijven. Je kunt in dit werk geen keuze maken die ik vooraf niet bedacht heb.
Als de vraag is: hebben mijn keuzes echt invloed? Dan is het antwoord ja. Het verhaal laat zich op duizenden manieren spelen. Sommige stukken zijn redelijk lineair, je keuzes veranderen alleen hoe personages op je reageren, soms heeft een keuze grote invloed op de rest van het verhaal.
Waarom is het in 2e persoon enkelvoud?
Omdat je in het verhaal, net als in een game, de controle overneemt over een personage (jij speelt het personage). Dit legt ook gelijk de eigenlijke onmogelijkheid bloot van het spelen van een personage dat een eigen wil en eigen gedachten heeft. Je speelt het personage wel, maar wordt zelf niet het personage. Er is eigenlijk helemaal geen versmelting, ook al wordt die je wel voorgehouden. Het personage vecht door een eigen persoonlijkheid en gedachten te hebben (onbewust) terug tegen deze dictatuur van lezer/speler en maker.
Waarom is het verhaal zo lang?
In dit soort interactieve verhalen is het redelijk gebruikelijk een kort verhaal te vertellen dat zich op tientallen manieren laat spelen. Dat komt omdat de steeds splitsende paden al snel een ongelooflijke hoeveelheid tekst bevatten. Ik zocht naar een manier om het medium optimaal te rekken en een lang verhaal schrijven was een gepaste uitdaging.
Zo kwam ik uiteindelijk uit bij de structuur van Italo Calvino’s Als op een wintersnacht een reiziger. In die roman wordt een doorlopend verhaal afgewisseld met korte verhalen. Ik heb dat gegeven genomen en toegepast op mijn verhaal. Daardoor zijn er binnen het verhaal al meerdere eindes te behalen (per hoofdstuk) zonder dat dat teveel vertakkingen creëert.
Hoeveel eindes zijn er?
Meer dan dertig. Het is lastig hier een precies antwoord op te geven, omdat in veel eindes eerdere keuzes voor kleine veranderingen zorgen. Heb je het einde bereikt en ben je benieuwd naar andere eindes? Stuur me dan een berichtje via de contactpagina.
Wat wordt je volgende interactieve verhaal?
Ik ben altijd op zoek naar nieuwe vormen en nieuwe media. Nog een interactief verhaal schrijven is daarom niet direct mijn prioriteit. Ik ben liever degene die verkent dan degene die perfectioneert.